خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





تئوری و الگوهای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

    عريف آموزش بهداشت از نظر سازمان جهاني بهداشت (WHO) عبارت است از

     
    تشويق و ترغيب مردم براي قبول و نگهداري رفتار و اعمالي كه براي ادامه زندگي سالم ضروري است و نيز به كار بردن عقل و منطق سليم براي استفاده صحيح از خدمات بهداشتي كه در دسترس آنان قرار دارد. آموزش سلامت در ساده ترين تعريف یعنی آموزشي كه منجر به ارتقای رفتار بهداشتي فرد شود. كسب دانش بهداشتي حق اساسي و انساني مردم مي باشد. بنابراين باید مردم را به دانش و مهارتهاي بهداشتي مورد لزوم مجهز نمود. زيرا دانش قدرت است و بدون دانش بهداشتي افراد قدرت لازم براي تغيير دادن سلامتي خود را ندارند اگر چه آموزش بهداشت اكثرا ًبا ارائه اطلاعات بهداشتي آغاز مي شود اما موفقيت آموزش بهداشت زماني است كه بتواند رفتاري مناسب با سلامت فرد و جامعه را جايگزين رفتار غلط غير بهداشتي نمايد. بنابراين جنبه رفتار در آموزش بهداشت از اهميت قابل ملاحظه اي برخوردار است و بدون تأمين رفتار بهداشتي مناسب، آموزش بهداشت كامل نخواهد شد. هدف آموزش بهداشت اين است كه به مردم كمك شود تا مشكلات بهداشتي خودشان را بشناسند، براي مشكلات راه حل پيدا كنند و با بكار بستن راه حل ها مشكلاتشان را خود حل كنند زيرا تا زماني كه مردم خود در رفع مشكلات مشاركت نكنند نمي توان در برنامه هاي بهداشتي موفق گرديد. آموزش بهداشت نه تنها يك وظيفه، بلكه مهمترين وظيفه هر كارمند بهداشتي است و براي هر كارمند بهداشتي مهم است كه بداند چرا آموزش بهداشت جنبه مهم و ارزشمندي از كارش مي باشد.

     

    http://eprints.qums.ac.ir/1603/1/Health%20education%20and%20behavior%20change%20theories%20and%20models.pdf

     


    این مطلب تا کنون 13 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : بهداشتي ,بهداشت ,آموزش ,رفتار ,مردم ,دانش ,آموزش بهداشت ,كارمند بهداشتي ,رفتار بهداشتي ,دانش بهداشتي ,
    تئوری و الگوهای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده